reklama

Na toto by som si dal pozor, ak nechcem prísť o peniaze v Londýne

Moje tri základné upozornenia po prvej návšteve Londýna, na ktoré by som si dal nabudúce pozor, ak nechcem byť obraný o čas, energiu a peniaze.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Londýn je fantastické miesto, kde prísť o peniaze. Je ale rozdiel, či o peniaze prichádzate tým, že si pochutnávate na super fish & chips alebo dotujete niekoho, kto viac či menej zámerne pripravil veci tak, aby zarobil. Na vás, turistoch. Navyše bez toho, aby ste za to dostali pridanú hodnotu.

Pri mojej prvej návšteve Londýna som spravil viacero chýb, ktoré by som už nezopakoval a vy ich nespravte vôbec. Toto sú oni.

Ja na ceste k London Eye
Ja na ceste k London Eye 

London - Luton nie je London

Prvá vec, ktorá je skôr prostriedkom na vaše neskoršie pomýlenie ako priamo na vytiahnutie peňazí od vás, je zavádzajúca informácia s letiskom v Lutone. Aj po pristáti vás víta letisko London - Luton. To isté môžete vidieť aj na tabuli na letisku v Bratislave. V mojom prípade som si to preložil tak, že Luton je tzv. predmestie Londýna a teda je jeho súčasťou. Niečo ako Zlaté Piesky alebo Záhorská Bystrica v Bratislave. Po prílete sme išli z letiska Uberom, takže som s touto informáciou nepotreboval ďalej pracovať a ostala takto nastavená v mojej hlave.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problém ale nastal cestou späť. V Londýne sme jazdili mestskou hromadnou dopravou za pomoci tzv. Oyster card, čo je karta, kde máte uložené peniaze a vždy ju použijete pri vstupe / výstupe z mestskej hromadnej dopravy. Túto kartu určite odporúčam, ušetrí vám veľa času a energie pri čakaní na kúpu lístku alebo energie pri rozmýšľaní o tom, aký lístok sa vám najviac oplatí kúpiť.

My sme sa na našu poslednú cestu s využitím Oyster card vydali na letisko Luton z centra Londýna. Na karte sme mali už iba približne dve libry, dobili sme si ešte 10 libier kredit, keďže sme vedeli, že cesta na Luton je relatívne dlhá a musíme ísť s viacerými prestupmi. Najprv nastupujeme na metro kvôli pár zastávkam smerom k vlakovej stanici a tam nastupujeme na vlak za použitia Oyster card. Všetko prebehne v poriadku a my smerujeme na Luton.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konečne sme na zástavke v Lutone, vystupujeme z vlaku a prichádzame k výstupným terminálom z vlakovej stanice. Tu sa prikladajú karty / lístky aby vám vypočítalo sumu, ktorú ste precestovali. No namiesto vypočítanej sumy a aktuálneho zostatku mi displej ukáže "Seek an assistant", v voľnom preklade, vyhľadajte personál. To isté môjmu kamarátovi. A tak sa vydávame za hneď vedľa sediacim starším mužom, ktorý je oblečený ako personál vlakovej stanice.

Namiesto toho, aby nám povedal, že je to chyba ich systému nám oznamuje nepríjemnú novinu. Každý musíme zaplatiť 43 libier pokutu lebo cestujeme ilegálne. Tu sme vraj desiatky míľ od Londýna a žiadna Oyster card tu nefunguje a my sme si mali kúpiť iné lístky už v Londýne. V Londýne nás ale Oyster bez problémov pustil nastúpiť do vlaku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po pár minútovom dohovore sa nás pýta odkiaľ sme. Vypadne z nás, že zo Slovenska a pán asi pochopí, že 43 libier moc ochotný dávať nie sme, keďže na to musím pracovať +- celý jeden deň. Nakoniec sa teda zľutuje, poradí nám cestu na letisko a požiada nás, aby sme si na to dali nabudúce pozor.

Ja som teda zbytočne prišiel o 10 libier, ktoré mi teraz vysia na Oyster karte a k tomu som mohol prísť o ďalších 43 libier, keby sme stretli horší personál v Lutone. Takže je potrebné zapamätať si, že London - Luton je zavádzanie a Luton je samostatné mesto, čo s Londýnom nič nemá.

Cestu vlakom na Luton ale môžem odporúčiť, uvidíte aké kľudné dedinky sa nachádzajú kúsok za Londýnom a aspoň tam uvidíte tie klasické anglické domčeky. Po troch dňoch v chaose Londýnu je to ako balzám na dušu :).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Výhľady z vlaku
Výhľady z vlaku 

Načo plán, vyrazíme a uvidíme

Súhlasím. Niekedy je cestovanie bez plánu oveľa príjemnejšie ako to s plánom. Hlavne, keď sa plán nestíha. Londýn ale na 100% nie je vhodným mestom na takýto prístup.

Ja som na to prišiel tesne predtým, čo sme absolvovali London Eye (ruské kolo v centre) a začali sme uvažovať, či nepôjdeme do múzea voskových figurín, ktoré sme kvôli cene vstupu pôvodne neplánovali. Nakoniec sme si ale povedali, že ideme do toho, keď už sme v tom Londýne.

Výhľad z London Eye
Výhľad z London Eye 

Na internete som zistil, že cena lístka, keď ho kúpim online je 29 libier. Pokiaľ si pridám ešte jednu atrakciu, zaplatím 36. Skôr pre zaujímavosť, som si pozrel, aké iné atrakcie sú tam na výber. Jednou z nich bolo London Eye. Tzn. za London Eye a múzeum voskových figurín by sme zaplatili 36 libier, keby sme si to tak dopredu naplánovali. Keďže sme sa ale pre múzeum voskových figurín rozhodli až za behu, zaplatili sme cca 25 libier za London Eye a 29 libier za múzeum voskových figurín. Takže sme vyhodili do vzduchu 18 libier. Podobne sa to dá kombinovať s ďalšími atrakciami, ako je napr. plavba loďou. Takže odporúčam to využiť.

Ešte stále by to mohlo byť horšie nebyť našich hypermoderných mobilov a teda, keby sme si nekúpili lístky online ale priamo na mieste. To, že niekedy ich cena vie byť aj dvojnásobná je ešte ten menší problém. Pokiaľ máte lístky kúpené dopredu, tak napr. v múzeu voskových figurín nás postavili do rýchlejšej rady a nemuseli sme čakať na vstup hodiny na rozpálenom slnku.

Jedna z mála figurín, ktorá ma zaujala (vľavo kamarát Marek, vpravo ja)
Jedna z mála figurín, ktorá ma zaujala (vľavo kamarát Marek, vpravo ja) 

Ak je pre vás už takáto cena za lístok vysoká, nemusíte sa trápiť. Podľa mňa ani jedna atrakcia za tie peniaze nestála. Londýn nemá žiadny špeciálny reliéf, že by ste ho chceli vidieť z výšky z London Eye. Múzeum voskových figurín je zasa extrémne preplnené. Viem si predstaviť za ten čas super oddych napr. v Green parku. Ten je zadarmo :)

Ja už poznám ten trik, stavme si!

Most Westminster, sobota poobede. Fantastický pretlak naivných a šťastných turistov. Most je ale zaplnený aj tými, ktorí to chcú využiť vo svoj prospech. Niektorí hrajú tradičnú hru a lákajú turistov aby si stavili. Majú tri poháre, jednu loptičku a vy po zamiešaní musíte hádať, pod ktorým pohárom sa loptička schováva. Prvých len míňame a ja všetkým ozrejmujem, že sú to zlodeji a určite do toho nejdem. Za pár metrov ale stretneme chalana, ktorý hrá podobnú hru ale príde mi ťažšie s ňou podvádzať. Namiesto pohárov má ako keby hokejové puky a na jednom je z jednej strany prilepený takmer na celej ploche biely papier. Vy musíte uhádnuť, na ktorom puku je nalepený po premiešaní.

Rozhodujeme sa teda, že sa na túto vynovenú variantu len pozrieme ako to ide. Už počas miešania takmer stále vidím hľadaný puk a tiež veľa razy uhádneme, kde po domiešaní je. Cvične, v našej mysli, nevsádzame. Nechápeme, ako si ľudia tipujú pri vsádzaní tak zle a potom si to všimneme. V momente, keď hráč vyberá peniaze a je plný nadšenia, že vie ktorý puk je ten správny, tak podvodník podložku s pukmi otočí o 180 stupňov a hráč si to nevšimne. Tipne tak puk na druhej strane a podvodník mieša znova. Stane sa to niekoľko krát za sebou. Medzi tým ale sú hráči, ktorí tipujú správne aj viac krát za sebou. Vždy sa tipuje za 50 libier.

Napadne nám, máme ho! Poďme do toho! Síce som od začiatku proti, ale vyzerá to naozaj jednoducho. Vytvoríme bojový plán. Sme traja, všetci budeme sledovať, kde sa nachádza správny puk. Keď sa zhodneme, môj kamarát sa prihlási o to, že chce hrať. Ja mu podám peniaze a pritom budem stále sledovať, či podvodník nepresunul puky. Tretí z našej party nás kontroluje. Všetko vychádza tak ako má. Hľadaný puk je v strede. Podám peniaze, puky ostávajú na pôvodnom mieste a ešte pred výberom si to raz všetci traja potvrdíme. Kamarát ukáže na stredný puk. Podvodník ho otočí a puk je celý čierny - bez bielej nálepky. Počujeme iba "sorry" a opätovné prehadzovanie pukov.

Človek by povedal, že sa otočíme a odídeme. No my sme blbí. Sme presvedčení o tom, že to bola náhoda a kamarát vyťahuje ďalšie peniaze. Tento krát 80 eur, pretože libry už nemáme. Celý scénar odznova. Opäť všetko ide podľa plánu až dokým podvodník neodkryje vybraný puk.

Dodnes sme neprišli na to, ako to spravil. Pukov sa ani nedotkol po zamiešaní. Jediné čo mi napadá je, že biely papier nejakým spôsobom v tom čase, keď nám puk ukázal bol čierny a teda sme si ho nevšimli. Ale pár sekúnd na to sme ho videli pri miešaní znova biely. Ak ste sa s týmto už niekedy stretli, hoďte do komentárov, ako nás mohli podviesť :)

Westminster bridge
Westminster bridge 

A aby ťa Londýn neokradol o energiu, upozorňujem, že Big Ben je pod lešením až do roku 2021! Pravdepodobne nechcete zažiť také vystúpenie z metra ako som mal ja, keď som o tom ani netušil. Takže ak chcete vidieť Big Ben, tak ako som veľmi chcel aj ja, tak do Londýna teraz nechoďte :).

Helmut Posch

Helmut Posch

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  108x

Som softvérový vývojár, cyklista, bežec a rád sa flákam kade tade - teda cestujem. Cestovanie mi predovšetkým ukazuje to, aký je svet naozaj a búra mi moje spoločnosťou nanútené predstavy. Na rozdiel od veľa iných, väčšinou necestujem primárne ani za prírodou ani za pamiatkami. Najradšej chodím tam "kde nič nie je" alebo tam, "kde ma zabijú". Pretože práve tam je to najkrajšie (a najväčšia sranda). Aj preto na mojom blogu nenájdeš tipy, ktorý hotel na Malorke je najlepší. Nájdete tu skôr sarkasticky ladený opis situácii, ktoré mi niečo ukázali alebo popis miest, ktoré na mňa zapôsobili a nie sú turisticky známe. Milujem progres a neznášam mainstream. Zoznam autorových rubrík:  Irán 2018 - krajina inflácieMyanmar 2019 - domov budhizmuTranssibírska magistrála 2020Gruzínsko & Arménsko 201960 dní v Kanade (2017)Cestovateľské jednorázovkyMúdrostiOpustené miesta

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu